054-2299576
 
דף הבית >> אודות מעגלים >> פתרונות טעינת רכב חשמלי בבניין המשותף
פתרונות טעינת רכב חשמלי בבניין המשותף          
 
הערכות/הכנות ופתרונות טעינה לרכבים חשמליים בבניין המשותף

רקע כללי
אחת התופעות החדשות בנוף הבתים המשותפים הינה כניסת רכבים חשמליים
לשוק הרכב הישראלי.
כניסה המתאפיינת במעבר ורכישת רכבים חשמליים המצריכים נקודות טעינה
חשמליות.
מטרתו של מסמך זה להסביר מהם מאפייני וצרכי הרכב החשמלי בבואו להטעין
חשמל בבית המשותף ולהציג פיתרונות ונהלים להתקנת מטענים כאלה בבניין שלנו.
בחלקו האחרון של המסמך אני מציע נוהל התקנת מטענים לרכבים חשמליים בבניין.


כיצד מטעינים רכב חשמלי בבניין משותף?
טעינת רכב חשמלי מבוצעת ע"י "מטען ייחודי " המחובר למערכת החשמל של הבניין.
"המטען הייחודי" מסופק ומותקן באופן מאורגן וייזום ע"י ועד הבית בשיתוף פעולה עם
חברות שזה ייעודן (להלן "חברת
X").
המטען מחובר למערכת חכמה וממוחשבת היודעת לנהל טעינה של מספר
רכבים בו זמנית מבלי לגרום לקריסת מערכת החשמל של הבניין.


מדוע בעל רכב חשמלי אינו יכול להתחבר ישירות למונה הדירתי?
הבניין שלנו הוא בניין ישן והתשתיות שלו לא מאפשרות הטענה
ישירות ממונה הדירה.
כמו כן קיים מרחק גדול מהדירה אל החנייה הפרטית.
חסרונות נוספים: אין שליטה מרכזית על צריכת הזרם,אין ניהול
מרכזי של תיכנון ופריסת התשתיות הנדרשות ועוד....


למה אנחנו כדיירים ולמה נציגות הדיירים (ועד בית) צריכה לשתף פעולה עם הרצון לרכישת רכב חשמלי והטענתו בבניין?
ובכן....קיימת כבר פסיקה של המפקחת על הבתים המשותפים (בית משפט לעניינים
הקשורים לבניינים משותפים) בנושא.
בתמצית הדברים: לא ניתן לעצור את הקדמה והטענת רכב חשמלי בבניין מהווה שימוש סביר ברכוש המשותף.


ע"פ הפסיקה.האם כל אחד רשאי להתקין מתי ואיך שבא לו?
זהו שלא.
אם יש תקנון/נוהל שאושר על ידי אסיפת דיירים,הנוהל הוא הקובע את הכללים.
אם אין נוהל חייב להיות תיאום מלא עם נציגות הדיירים כולל עמידה בתנאי סף
להתקנה.


מה יקרה אם יבואו דיירים ויבצעו התקנות שלא בתיאום עם נציגות הדיירים?
מהלך שכזה יגרום לאנרכיה,תקלות וקריסה מיידית של מערכת החשמל בבניין.
בחוות דעת שקיבלתי מחשמלאי מוסמך נכתב שמערכת החשמל בבניין יכולה כרגע
להכיל שני רכבים חשמליים בלבד (זה כשמדובר במטענים שאינם מחוברים דרך מערכת חכמה).
מהלך בלתי מתואם ובלתי מנוהל יפגע בזכויותיהם של שאר הדיירים.
סכנות נוספות הכרוכות בהתקנות לא מאושרות:
עבודה לא תקנית שנעשית על ידי מי שלא הוסמך לכך.
פגיעה בתשתיות הרכוש המשותף.
יצירת עומס רכיבים בלוח החשמל של הבניין והגדלת פוטנציאל התקלות.
אי ביטוח הרכב ועמדת הטעינה בביטוח צד ג' מיוחד לנושא וחשיפת הרכבים
הסמוכים בחניון לסכנת התלקחות הקיימת ברכבים חשמליים (שריפה שלא ניתנת
לכיבוי באמצעים רגילים).
קריסת מערכת החשמל של הבניין.
קיפוח זכויות עתידיות של דיירי הבניין (מי שירצה בעתיד רכב חשמלי יתקל במצב בו
המערכת אינה מסוגלת לקלוט אותו ולספק לו חשמל).
תביעות הדדיות וריצה לבתי משפט.


אז מה הפיתרון המוצע לכל הבעיות?
הפיתרון לכל הבעיות מורכב מהעברת כל נושא ההתקנות וניהול המערכת לחברה ייעודית
שזה תחום מקצועיותה להלן "חברת
X" (שם בדוי לחברה מסויימת שממנה קיבלנו הצעת מחיר).
שלב מקדים לכך יהיה בחתימה ואישור "נוהל" התקנת מטעני רכב חשמלי לבניין
(נוהל שמופיע בסוף המסמך ויוצג לאישור באסיפת דיירים ולאחר מכן יועבר
למפקחת על הבתים המשותפים לצורך אישרורו מבחינה משפטית).


מהם השלבים אותם נצטרך לעבור בדרך להטענת הרכב החשמלי שלנו?
שלב 1 – הצגת "הנוהל" באסיפת דיירים קיום דיון,הצבעה והשגת רב.
שלב 2 – החתמת 2/3 מדיירי הבניין על הנוהל.
שלב 3 – הגשת  ואישרור "הנוהל" אצל המפקחת על הבתים המשותפים.
שלב 4 – חתימת חוזה/הסכם עם "חברת
X  " לצורך התקנת תשתית ראשונית למערכת.
שלב 5 – חתימה על "נוהל" התקנת מטען לרכב חשמלי.
שלב 6 – הצגת ביטוח צד ג' משודרג לועד הבית וחתימה על כתב התחייבות
לשיפוי במקרים נדרשים (כפי שיפורטו בהמשך).
שלב 7 – שלב התקנת מטען פרטני למי שירצה – חתימת חוזה בין הדייר המעוניין
ל"חברה
X"


מהם העלויות הכספיות לדיירי הבניין או לנציגות הדיירים?
אז זהו.אין כאן בשלב זה עלות כספית.
העלויות הכספיות שיחולו בהמשך הן:
רכישת מטען+התקנה יחול על בעל הרכב החשמלי – כ-8000 ₪ (לחברה
X)
דמי מנוי חודשיים  - יחול על בעל הרכב החשמלי – כ-95 ₪ לחודש (לחברה
X)
בעתיד (אם בכלל) כאשר יהיה צורך בהגדלת קיבולת החשמל של הבניין
מול חברת החשמל – 5000 – 10000 ₪ לכל הבניין.

 
חברת X  - פתרונות טעינה לרכבים חשמליים בבניינים משותפים
התקנת מונה ייעודי לרכבים חשמליים ולוחות חלוקה לעמדות הטעינה.
שיטה זאת מומלצת ומאפשרת לחבר אליה את כל עמדות הטעינה ולנהלם בין היתר
באמצעות מערכת ניהול עומסים.

באם יש צורך החברה תקים ארונות חלוקה ייעודים ותפרוס תשתית.
שיטת חיוב משוכללת באמצעות חשבונית אוטומטית ללקוח,סליקה באשראי והחזר
עלות החשמל לנציגות הדיירים באופן מדוייק.

שרותי התקנה ,תחזוקה וניהול כוללים תחת גורם אחד.
היתרונות של חברת X על חברות אחרות:
שדרוג תשתיות החשמל בבניין על חשבון "חברת X".
חשבונית חודשית פשוטה וקבועה בגין ניהול הטעינה בבניין ללא
העמסות על תעריף חברת החשמל וללא עלויות סליקה.

התשלום רק במועד ההתחברות לא התחברת לא שילמת.
דיירים ללא רכב חשמלי אינם נושאים בעלויות.

גישה שיוויונית לניהול טעינת הרכבים בבניין.פיתרון הוגן
לצריכת האנרגיה בחניון הבניין להבדיל משיטת "כל הקודם זוכה".

עלות חד פעמית בגין עמדת הטענה הכוללת גם התקנה.
 
כללי:
המערכת מנוהלת באמצעות אפליקציית משתמש ידידותית.
תקופת ההתקשרות 10 שנים (בלעדיות לחברת
X).
עלות החשמל למשתמש – תעריף חברת החשמל.

 
המחירים כוללים מע"מ.
 
 
 
 
 
 
נוהל התקנת מטען חשמל לרכב בבניין מגורים משותף חטיבת הנח"ל 24 חדרה (טיוטא)
נוהל זה ישמש כנוהל מחייב בהנחה שנציגות הדיירים תחתום על הסכם תחזוקה ושרות
עם "חברה
x" (או חברה דומה אחרת).
1 – בעל דירה להלן "המבקש" שמבקש להתקין עמדת טעינה לרכבו החשמלי ימלא טופס
בקשה ויגיש אותה לנציגות הדיירים לפחות 15 יום לפני מועד ההתקנה המבוקש.
2 – במידה ו"המבקש" הוא שוכר,הוא ידרש להביא אישור בכתב מהמשכיר שמסכים לבקשת השוכר שלו.
ללא אישור בעל הדירה לא יתאפשר לשוכר להתקין עמדת טעינה.
3 – רכישת העמדה,התקנתה,תחזוקתה ודמי השימוש הקבועים  יבוצעו מול "חברת
X".
4 – "המבקש" יחתום על הסכם שרות מול "חברה
X".
5 – תשלומי החשמל יבוצעו ע"י "המבקש" מול "חברת
X".
6 – "המבקש" יחתום,יסכים ויאשר כל צורך עתידי להסדרת עוד עמדות חנייה ו/או
לשנות את מערכת החשמל/תשתיות של הבניין ויהיה מוכן להשתתף בעלויות הנדרשות.
7 – מיקום עמדת הטעינה תהיה בשטח החנייה הפרטית של "המבקש".
8 – "המבקש" יבטח את ריכבו בביטוח צד ג' ובכיסוי נזקים על סך________ש"ח.
9 – "המבקש" שלא יציג אישור קיום ביטוח בסכום הנקוב יראה כמי שהפר את ההתחייבות
החוזית מול נציגות הדיירים וזאת תהיה רשאית לנתקו באופן חד צדדי
ממערכת החשמל של הבניין (באמצעות "חברת
X".)
 
 
 
 
 
 
 
 
מעגלים חוויות בצוותא
אורי מורג
נייד: 054-2299576 
הוספה למועדפים  |  הפוך לעמוד הבית  |  מפת האתר  |   [חזור למעלה]
לייבסיטי - בניית אתרים